Monday 10 July 2017

Tips luar biasa untuk budak praktikal



 
Image via Google


Admin ada sedikit tips yang nak share sedikit. Alaa ni mesti tips pasal bawa dokumen lengkap macam gambar paspot, baju mesti kemas dan formal (depends dengan company tu lah..certain company ada yang pakai tshirt jewrr..selalunya budak-budak yang programming..diaorang santai je tu. Tapi kalau government wajib baju formal)dan lain-lain lagilah…semua tips ni biasa kita dengar kan?
 
Image via Google
Tapi ada beberapa tips yang luar biasa admin boleh bagi untuk rapatkan silaturahim dengan pekerja atau kawan-kawan yang sama-sama praktikal ditempat yang sama. Ini ikut pengalaman admin lah. Tips pertama, jangan lokek senyuman dengan orang sekeliling. Senyumankan satu sedekah.Manalah tahu senyum dengan anak bos ke, jodohke??Oppps haha.
 
Image via Google
Tips kedua, kalau budak praktikal yang tiada dapat elaun bawalah bekalan makanan sedikit untuk cover belanja makan lunch. Pengalaman admin lah, admin sendiri pernah bawa megi laksa makan dipantri. Sana ada air panas. Tempat admin praktikal sangat-sangatlah kondusif dan selesa. Syukur.

Tips ketiga, ini admin perasan masa baru-baru masuk praktikal. Admin rapat dengan kawan-kawan praktikal sebab satu “benda” ni juga. Apa dia? Cer teka? Bagi saspen skett…tidak dapat teka? Hahaha. Oklah jawapannya hard disk admin yang sudah berkhidmat 2 tahun ni. Sooo,apa kaitan? Dalam hard disk boleh simpan banyak benda kan? Lagu kepop, video dan paling penting boleh muat baanyak koleksi k-drama.dari sinilah admin tau ayat “anyeong”, “saranghae” dan “oppa” segala. Fyi, admin dapat rapat dengan senior sebab "senjata rahsia" ini. Huahuahua
Image via Google
Dan tips yang terakhir, bawalah jajan atau “makanan ringan” yang boleh buang rasa “penat” setelah buat beberapa kerja (eklehhh..admin masa hari pertama duk goyang kaki jewrr tapi lapar jugakk). Kalau yang cepat lapar macam admin bolehlah bawa sedikit makanan bikin alas perut kejap. Admin kadang-kadang bawa roti dan bancuh protein soya jewrr kalau malas sangat. Protein soya pilihan admin semestinya Energizing soya protein Shaklee. Memang membantu sangat untuk tahan sehingga maslunch. Gastrik pun tiada.


Jangan lupa share komen pengalaman tentang hari "sekali dalam seumur hidup".

No comments:

Post a Comment